altijd lastig starten - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dim - WaarBenJij.nu altijd lastig starten - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dim - WaarBenJij.nu

altijd lastig starten

Door: dim

Blijf op de hoogte en volg Dim

03 November 2009 | Vietnam, Hanoi

Het vliegen ging goed, maar dat hoef ik dan ook niet zelf te doen.

Naar Bangkok had ik extra beenruimte geboekt, maar het bleek business class te zijn :-). Ook goed, dat is een voordeel als je nooit ergens op let, het gaat minimaal net zo vaak extra goed als extra fout.

Na zaterdagavond per ongeluk toch een beetje doorgezakt te zijn hebben Bonk en Bas me met zwaailichten an al naar schiphol gebracht.

Gates, juiste tijdstip het liep als een zonnetje... Dus de eerste stress was er af.

In Bangkok had ik een uurtje of wat over, en het shopping centre is daar magalomaan groot, Oakleys kosten een derde van de Nederlandse prijzen dus ik heb mezelf er maar op twee stuks verwend. (denk ook dat dat nodig is want ik ga er ongetwijfeld eentje kwijtraken)

Op nieuw in het juiste vliegtuig ingecheckt en helaas economy,...., maar wel een exit plaats, meevaller.

Diep in slaap gevallen en eigenlijk geen idee hoe lang we gevlogen hebben.

Aankomst om een uur of 3 in Hanoi.

Alle begin is lastig.... En het zal goddomme weer niet waar zijn, getild door de taxichauffeur, en niet zo zuinig ook... Op het vliegveld geld gewisseld, en dan begint het feest, biljetten van 20.000, 50.000 100 en 500.000 vietnam dollar.

Taxi chauffeur dient zich aan, je stuurt er 2 weg en de derde lijkt ok.
prijs afgesproken 15 US dollar, EN ik vraag om legitimatie.
Als dat niet op een ervaren reiziger lijkt dan weet ik het niet....

Maar in de taxi geen taximeter, en dan weet je igenlijk dat je de lul bent. Bij het uitstappen wanhopige pogingen om met hem mee te rekenen. (vietnam dollars naar dollars/ euro_) maar toch te moe om snel mee te rekenen, denk dat ik achteraf 150!! :-) dollar heb betaald.

Maar goed beter gelijk maar de lul, dan weet je dat ook weer. t'is klassiek, laatste keer. hoort er ook bij.

HANOI

eerste rwee nachten een vet 5 sterren hotel opgezocht.
Ik zie er blijkbaar toch nog niet als een echte backpacker uit, kon direct door naar de 20ste etage en werd begroet met "welcome to the level sir"
Dat klinkt zoals het is, vanf de 20ste etage wordt je uitsluiten met " the level" begroet.

Gisteravond op stap geweest in the old city. 2.3 miljoen scooters, maar het is heel makkelijk. " langzaam in 1 tempo naar de overkant, UITSLUITEND, voor je uit kijken, en je daarbij verlicht voelen."

Alles gaat dan keurig om je heen. Het is wonderlijk maar het voelt een beetje als Jezus die over water loopt.
Bij de geringste tekenen van haast of paniek gaat het waarschijnlijk mis, en wordt je vanzelf verlicht doordat hoogst waarschijnlijk je geest letterlijk het lichaam gaat verlaten.

Niet al te veel toeristen, echt aziatische sfeer, alles op straat maar daarover de volgende keer meer.

S'avonds laat is opeens het meeste volk van straat, alleen nog de scooters die als taxi fungeren en je eindeloos aanspreken.
in de gevallen van vrouwelijke bestuurders wordt je vriendelijk verzocht mee te komen " love you long time..."

Uiteindelijk uitgekomen in "minh's jazz club."

Een heuse jazzclub, volledige band. varierend van wat evergreens tot speedjazz en funky jazz, niet slecht. Zou wat kunnen zijn voor ons jazz festival.

Gelukkig zag het er scharrig en halfleeg uit. achter de bar een hyperactieve barman, en voor de koelkast met water en bier een tafeltje met 2 kelners ervoor.
Zij lagen continue te slapen met hoofd op te tefel, en na een vriendelijk tikje van de barman werd het bier gepakt, een bonnetje uitgeschreven en verder geslapen.

Het podium was bijna schoon,oud tapijt met meer vlekken dan een dalmatier. De geluidsinstallatie doet het ook zonder inspelen of geluidsman. En 2 kettingrokende saxefonisten (nog hele goeie ook)Een club naar mijn hart.

Verder afleiding was in de vorm van een paar flink de kluiten gewassen bruine ratten, die van het verlaagd plafond, over de lekkende airco richting de pianist hun route hadden.

"Couleur locale"

Na wat omwegen (ik verdwaal hier echt bij elke straathoek)" the level" opgezocht
-----------------

Na een miljoen keer aangesproken te zijn door scooter taxis, lijkt "Long" de juiste te zijn en mijn vriend te worden.
Morgen regelt hij een extra scooter en dan gaan we ca 150 km (zal wel het dubbele zijn) naar Halong.bay
moet een van de mooiste bezienswaardigheden zijn. I
Ik heb geen zin om de route zelf uit te vogelen of met een touristenbus te gaan.
Heb met hem op straat geluncht om de prijs af te spreken. (rijst, SPINAZIE, soep,inktvis en een soort omelet.)
6 euro voor 2 personen, inclusief cola en bier.

Vanavond nog slapen in "the Level", morgen downgraden naar "hotel freedom". mooie kamer, eigen douche schoon. en goedkoop, middenin de oude stad.

Ik denk dat het goed gaat komen. iedereen de groeten.

Julia en Sem een hele dikke Kus, en mijn moeder een knuffel.

PS. Er zal wel weer een mail uitgaan naar iedereen in mijn bestand, ik zal dat zoveel mogelijk voorkomen, maar het gaat niet altijd goed. liefhebbers moeten zo nu en dan maar een keer zelf kijken.

Dim (helaas zonder fatboy)

• 03 November 2009 - 08:01

Chantal:

Ben ik nou de 1e? Wat leuk dat je een vriend hebt gemaakt die 'Long' heet...weet je ook waarom ze 'm zo noemen? Kijk maar uit jongen :-)

• 03 November 2009 - 11:01

Angela:

Ik lees, dat je gelukkig gezond eet... En dat levelen klinkt helemaal goed. dikke kus!

• 03 November 2009 - 11:22

Marcel:

150 kilometer op een scooter.. En terug? Succes met je rug!

• 03 November 2009 - 12:31

Sabine:

Hahaha, net gearriveerd en alweer vele avonturen verder, weer erg grappig om je te lezen!

Als je vietnamese vriend Long heet, hoe noemen ze jou dan?

x

• 03 November 2009 - 16:12

Ynze:

Gefeliciteerd Hemingway. Begint al leuk. Ik heb het gevoel dat de avontuurtjes wat anders worden dan vorige jaar...
    Blijf schrijven

(nog 3 dagen filmen en mijn avontuur in the Arizona desert is ook weer over)

• 03 November 2009 - 20:00

Kinderen En Oma:

Hoi Dim,

vandaag al gelezen en beetje meegeleefd.... Oma Aad vond het leuk en we printen alles voor haar. Hebben vanavond met haar gegeten en gekletst, alles gaat goed met haar en met ons. Heel veel plezier en wij 'spreken' elkaar!!!
    Kus van ons en Oma
    veel plezier!!!!!!

ps. doe voorzichtig

• 04 November 2009 - 08:10

Selma:

Leuk om je reisverhalen weer te lezen en fijn dat het goed gaat. Ben benieuwd hoe die scootertocht is gegaan!
    Xs

• 04 November 2009 - 17:28

Bonk:

Hey Binkie,
    li trong ba ngày tt c xung quanh Vit Nam?
    trông c tt!
    XXX

• 05 November 2009 - 11:28

Marcel:

10miljoen?! Toch al gauw zo'n 450 Euro.. Ik zal het met Arthur overleggen!

Doei!!

• 05 November 2009 - 12:25

Andre:

He Dim,

Ja helaas geen fatboy maar wel een Fat-Pig zo te zien op de foto's

Take care op die K....tscooters zijn iets minder zwaar als wat je gewend bent.

So long!!

Dre

• 05 November 2009 - 12:59

Juul:

Regel Long z'n telefoonnummer even voor me, hij zag er wel leuk uit.. mmddusszzz

haha kus

• 06 November 2009 - 10:25

Do:

Nu al meer foto's dan je hele vorige reis. Dat belooft wat! x