motorcycle Diaries - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Dim - WaarBenJij.nu motorcycle Diaries - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Dim - WaarBenJij.nu

motorcycle Diaries

Door: dim

Blijf op de hoogte en volg Dim

08 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Christchurch

In Cuba heb ik het boek gekocht (now a major motion picture...)

Ernesto (che voor zijn vrienden) is op zoek naar de vrijheid. het is wat pretentieus om Che, vrijheid en ondergetekende in een adem te noemen, maar ja.......

Over gisteren nog even. Ik had dus een aantal van die scherpe bochten gehad (een glijer is niet uitgesloten) en stierf van de kou.Ik had al gemeld dat ik de showroom van die HD dealer bijna was binnengereden, dus ik ginge verstandig doen. Ik heb alleen die spijkerbroek bij me (smerig en onder de vliegen, vet vuil en andere zaken, dus gisteravond nog snel een bonte was gedraaid in het BP (backpackers) hotel)
Dus ik heb het besluit genomen om een goeie broek te kopen. Ja ik weet het, zoveel verstandigheid klinkt vreemd, maar dessalniettemin, ik naar de HD dealer.
Zie een mooie leren broek hangen.
Ik realiseer me dat als je ewen BP "hotel" binnenloopt met een mouwloos T-shirt (sorry Julia) een leren broek EN je bent 45 dat daar brokken van komen.
Ik kies voor een kevlar broek met kniestukken, dijbeschermers, de hele rambam.
het is inmiddels een uur of 10, de pizza is niet gelukt (italiaan ZONDER pizza) en ga nog even naar de dicso onder het BP hotel.
Maak een praatje met de bouncer, en zeg dat ik het niet vertrouw of het wel gezellig is, omdat te bewijzen mag ik gratis naar binnen van hem. Altijd
11 uur bedtijd, vroeg weer op, de wekker gaat om 6
uur... pffft, rekken en strekken want die rug van mij voelt aan als die van de ezel van sancho pnchez.
Ik haal de motor op in de parkeergarage, kut geld vergeten en de boot gaat al snel, moet ik 10 minuten teruglopen... Ik leg de situatuie uit aan de parkeerkiwi en mag de motor meenemen.
Starten , en...... Horten stote, steigeren als het paard van Sinterklaass en backfire en klappen alsof het laatse oordeel is gekomen.
... Slecht gevoel.
Ik hort en stoot naar de boot, goede raad is duur , of je faxt marcel, een van de twee...
Bericht komt terug: "bougies schoon maken"
De boottovht duurt een uur of 4. De bike moet je zelf insnoeren met sjorbanden, ik wordt door een paar kiwis geholpen en krijg gelijk het adres om bij hen langs te komen, zijn vrouw kan goed koen... We zullen zien :-)
Aankomst op Zuid-eileand, Het laatse uur gaat tussen smalle doorgangen, eilandjes door, en een fjord in, spectaculair.

Ik rij de motor van de boot, en zet hem stil. Bougies losmaken, daar heb je dus een passende sleutel voor, en die heb ik toevallig. De bougies zijn zo zwart als roet en ik maak ze schoon met een (vieze) sok.

Het wonder geschied: de motor loopt als een zonnetje, pak van mijn hart!

Op zoek naar een ijzerhandel, alweer, om een bougieborstel te kopen. Ook dat luklt die winkels vind je ook overal...
Ook moet ik nog stoppen voor nieuwe oordoppen (ben ze weer kwijt) en deo.

Langzaam krijg ik het gevoel dat zo een reis, bestaat uit boodschappen doen. Maargoed, mijn nieuwe broek aan (wel een beetje dik) en rijden.

350 km naar Christchurch dat is het doel.
Na 50 km begind de weg echt mooi te worden, slingerend door de bergen, waanzinnige vergezichten, veel bochten. verde langs de kust. slingerend stijgen en dalen, elke bocht weer een nioeuw decor, het is een dia voorstelling maar dan zonder je buren erbij.
De weg is goed en het wordt steeds rustiger. (Boodachappen zijn verdeeld over 3 dorpjes inmiddels ook gedaan)
Ik vervlioek die broek. Mijn kont voelt schraal en ik sterf echt van de hitte.
Ik glij in die nieuwe broek van linksn naar rechts over het zadel, ditb kan zo niet langer. ik stiop en wil mijn spijkerbroek weeer aantrekken, kom ik erachter dat er een dikke thermo binnenbroek in zit, uitritsen en weg ermee, ik heb al troep zat bij me, en ben de hele dag alles al kwijt.

Verder langs de kust, de motor draait als een zonnetje oordoppen in, super.
de weg buigt af naar het westen, het binnenland in, bochten, veel bochten en zo goed ben ik daar nou ookl weer niet in.
in de bochten staat keurig de aanbevolen snelheid aangegeven. varierend van 25 tot 85 (kilometer wel te verstaan) Het probleem is dat mijn teller in mijlen is, dus zo nu en dan reken ik minder snel dan dat de bocht dichterbij komt.....


inmiddels vervloek ik opnieuw die broek, heet, bloedheet.
op de bochten glinstert het asfalt. Glinsteren, het lijkt godver wel gesmolten.
Na een bocht of 8 kom ik erachter dat het echt smelt, is het dan zo heet? (later blijkt het de wrmste dag sinds tijden te zijn 38 graden!) En ik gisteren maar zeuren over de kou.

Ik twijfel in de bochten of ik de harde stukken of juist de zachte moet pakken...
(later vertelt een kiwi mij die ik had ingehaald dat het driften van mijn achterwiel best spectaculair was)
Inmiddels voel ik dat de harde stukken beter gaan.. De bochten gaan ook beter, ik krijg meer vertrouwen in de motor en mezelf.
(ik heb nog nooit in de bergen gereden, en zoveel rij ervaring heb ik nou ook weer niet)

Ik begin in de binnenbochten rustig in te halen, en surf door de bochten. ik beloof mezelf dat als de motor instort, ik nu al tevreden ben.

Het landschap is saai, maar wel prachtige vergezichten.. Ik moet stoppen, in mijn broek en dikke leren jas is een soort kontiki bad onstaan. een cola (jazeker) en een koffie MET dubbel suiker erin.

Een bord, Christchurch 123 km. er is inmiddels wat bewolking en de temperatuur is dragegelijker. De bochten zijn over en ik schroef de snelheid op naar 125 km/u (IEDEREEN rijdt hier 100)

In Christchurch parkeer ik bij het eerste de beste terras. Wordt ik door een bel aangesproken (jonge gast) die meer tatoeages dan een maori heeft, en meer ijzer in zijn gezicht dan ik vroeger in het magazijn.
Een bel. en hij vindt MIJ maf, dat ik met een NL kenteken rondrijdt!
We drinken (hij dan) een biertje, en hij weet een goed BP hotel. (daar zit ik nu, en er wordt zelfs gitaar gespeeld, het moet niet gekker worden!)
Ik eet nog een pizza met hem, hij heeft zelf een waanzinnige motor, zelf gebouwd.

Ik vraag hem of er nog meer te doen is hier, (ik wilde eigenlijk een dagje chillen) hij zegt dat dit het is..... ik ben er al achter: de steden hier zijn kut, de vrouwen kijken allen maar en de wegen zijn super.
Dus dat wordt weer rijden morgen!
Dat komt mij goed uit, daar was ik voor, en walvissen kijken schijnt ook tegen te vallen, m isschien morgen pinguins!!

De mazzel, ik ga nog wat in Che lezen, hij reed met twee man op een Norton heel zuid Amerika door!
Dus ik heb nog wel wat te doen!

  • 08 Januari 2009 - 11:08

    Jan:

    Dim,
    schrijf zo door, je doet 't fantastisch! Je hebt je roeping gevonden.
    Enne... niet aan Kees vertellen dat we onder werktijd je verhalen lezen he ;)

    Groeten namens Gerritse Amersfoort!

  • 08 Januari 2009 - 11:31

    Sabine:

    Was 't nou een bel of een belg?

  • 08 Januari 2009 - 11:34

    Anita:

    Haha, ik zie het allemaal gebeuren...Gaat de goede kant op, in Hilton vind je toch geen BPsters!!Je bent ook beter in tentjes opzetten trouwens!ahum. Geniet vooral en relax.. kus

  • 08 Januari 2009 - 14:11

    Dre:

    He Dim,

    Die film heb ik gezien erg goed een echte aanrader. Ik wist al dat je een belezen man was maar je kunt zeker een cariere beginnen als schrijver. Ik ken de route die je rijdt heb het met een camper gereden toen ik Son 3 weken kende. Ja walvissen kijken lijkt me ook niet zo spectaculair je zou zwemmen met Dolfijnen kunnen overwegen!! Dat is dan niet zo'n show als in touristen Centra maar echte wilde dolfino's (zou ik doen als ik jou was oa in Kaikura,Akaroa of Paia)

    Gaaf om je verhaal te lezen en wat je allemaal moet doen om de bike en jezelf aan de gang te houden, je leert nu meer als in al die jaren op de motor.

    Groeten,

    Dre


  • 08 Januari 2009 - 16:25

    Angela:

    wel lekker klef zo'n thermobroek...Het lijkt nu wel of je aan het reizen bent, i.p.v Dim uithangen in New Zealand. Komt alles toch nog recht...

    Mis je hier wel, ik krijg geen enkele sms...

    x

  • 08 Januari 2009 - 18:12

    Zeurpiet:

    houd eens op met een 'T' te gebruiken in de 1e persoon enkelevoud....

  • 08 Januari 2009 - 19:28

    Daan:

    Wat een heerlijke verhalen! Ga zo door en... geniet!!! Ik blijf je volgen en bied je bij terugkomst een correspondentencontract aan;-)
    Dikke kus

  • 09 Januari 2009 - 07:30

    Dees:

    Ha die D!

    &Hoe gaat het met de foto's? hi hi hi
    Die heb ik nog niet gevonden op de site.....

    x

  • 09 Januari 2009 - 10:31

    Bonk:

    Hei Binkie wat ga je de rest van die 4 weken doen daar in NZ? je bijna hebt alles al gezien in 4 dagen! mmmmdus XXX

  • 10 Januari 2009 - 19:49

    Mariek:

    kus

  • 11 Februari 2009 - 12:05

    Rob :

    hey, ik ben die gekke belg me meer metaal dan in uwe winkel en meer tatoosb als ne maori,

    heb je nog een goede tijd gehad??
    wij zijn 3 dagen thuis nu,helemaal kapot van de jetlag.maar we hebben een te gekke tijd beleeft in nz.!

    houw je goed en mischien nog eens tot op een terras aan de andere kant van de wereld..

    de gekke belg rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Z-O Azie

Zuid ooste Azie.

Vietnam-China-Laos-Cambodja-Bangkok-Vietnam

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2012

Pffft

23 Oktober 2010

Drukdrukdruk

30 September 2010

Tengo gripa

23 September 2010

Mi madre y yo

16 September 2010

Escueala
Dim

Actief sinds 12 Dec. 2008
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 152338

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 28 Oktober 2010

estudiant en espana

01 November 2009 - 01 Februari 2010

Z-O Azie

30 November -0001 - 30 November -0001

Katmandu naar woerden....

Landen bezocht: