5 uur zoeken - Reisverslag uit Lijiang, China van Dim - WaarBenJij.nu 5 uur zoeken - Reisverslag uit Lijiang, China van Dim - WaarBenJij.nu

5 uur zoeken

Door: dim

Blijf op de hoogte en volg Dim

11 November 2009 | China, Lijiang

Voordat ik een werkende computer heb gevonden. "yourist office information" "Do you know any internet cafe?".. NO!!
Zo gaat het ongeveer hier. Uren zoeken, groot internet cafe gevonden. " sorry only for Chinease"

Overal naar binnen lopen. trage computers waar ik wel op mag, of met versleten toetsenborden... En ik kan niet blind typen... Kut

Uiteindelijk een kopffietentje gevonden (voor het eerst redelijke koffie, meevaller) die me doorverwijzen, nu in het halfdonker in een jklein tentje over het toetsenbord gekromd. "the 4 tops op de achtergrond:

Vanuit Hanoi dacht ik 3 vliegtuigen nodig te hebben, 12 uur onderweg. Lekker slim, had rechtstreeks in 2 uur gekund...
"do you have an exit place, Tsjien-tsjien??"
No!!! Only for Chinese... En ze zijn godver allemaal 150 cebtimeter klein!!

In Kunming geland (was bij het overstappen wel verdwaald op pier A, moest op B zijn) word ik netjes opgehaald door "River" mijn chinese
gids. die zelfs te klein was voor de dienstplicht hier/

5 uur in de auto, naar Dali. Een oude stad, ernstig toeristisch maar wel ok. Bij het vissen geweest. Dat doen ze met tamme "aalscholvers" deze zitten op de rand van de boot en worden een voor een het water in gemikt, halen keurig een flinke vis op en leveren deze weer in. (worden aan hun nek het water uit getrokken, maar dat vinden ze blijkbaar niet erg)
Veel toeristen maar super om te zien. (probeer hier zometeen fotos van te plaatsen, wie weet of dat lukt)

S middags op de mountainbike (maat,. klein) dooor de omgeving gefietst.

het is laagseizoen voor westerse toeristen, alleen is de helft van de 1.3 miljard chinezen hier op vakantie,

S avonds naar de "bad Monkey". Backpackers bar en altijd feest. Maar vabdaag niet. Geen westerse toeristen, dus ben er alleen met de eigenaar Scott. die de bar 8 jaar geleden begon, Engelsman met lange rasta's. Is uitsluitend in Dali geweest en nog nooit er buiten, zijn hulpje Jack, ziet eruit als een coole indiaan maar is australier van 45 jaar zit hier al 6 maanden, maar is blut. Een supercool tweetal om te zien en mee te praten, maar erg spannend maken ze het nou ook weer niet.

volgende dag op naar Lijiang. Met chaufeur, River en een gids in opleiding, ik vind het oke. Kortom 3 chinezen en ik. Grappig.

Lijiang is unesco wereld erfgoed./ Maar een enorme toeristenkermis, de andere helft van de 1.3 miljard chinezen zit vandaag hier. Is te doen want bijna geen westerse toeristen ook hier niet.

Ben een beetje teleurgesteld, en ga alleen op pad.
de stad is een wirwar van oud China. buiten de toeristenstraatjes doodstikl en toch de sfeer van vroeger, hier wordt nog gewoond en geleefd, scholen, de hele mikmak. Verdwaal aan 1 stuk door (kan ook niet anders) Maar is helemaal goed zo.

S'avonds eten met mijn 3 makkers, de kaarttrucs fdoen wonderen en ik stijg in hun achting.. :-)

Wel mijn buik.. Kut. Komt voornamelijk doordat ze bijna alles in de frituur mikken, dood natuurlijk alle bacterien, maar toch tamelijk vettig kan ik een ieder verzekeren.
Redt de (hurk) wc net op tijd een aantal keren.

Met mijn makkers loop ik langs voet massage 28 Yuan. Geen geld en zere poten van het lopen. Dat komt mooi uit.
River verzekert mij dat ik het zeker moet doen. Zij verder, ik naar binnen./

Lange gang, smoezelig. kleuin kamertje en koreaanse brengt kruiden-voetenbad, fijn.
vraagt of ik op (vettig) bed wil gaan liggen. okay, waarom niet.

Massage verplaatst zich naar andere plekken, 400 Yuan, You want sir??
"No, no" en ik wijs naar mijn voeten. "200 Yuan sir?"
Het wordt aanlokkelijk, maar mijn achillespees gaat voor. Overmorgen 25 kilometer door de bergen lopen.

"No, i want Foor massage slimpie". Ze begint opstandig te worden en gaat steeds harder schreeuwen. Haar flink uit de kluiten gewassen koreaanse oom komt zich ermee bemoeien... En kijkt bozig..

Aan de overkant hoor ik een engelsman met dezelfde problemen...

we schreeuwen wat naar elkaar. "yeah don't want her, want a massage!!"

Uitenidelijk ga ik met een beetje moeite weer in de stoel zitten en wijs opnieuw naar mijn voeten.
Masseuse 1 en haar oom druipen af en er komt een lief mollig nichtje die mijn voeten doet....

Ik weer buiten, kut mijn jas vergeten... (oud, maar het blijft een Armani...)

Dus weer terug, er wordt weer van alles aangeboden, maar uiteibndelijk krijg ik mijn jas terug, niks aan de hand.

De violgende dag kijkt "River" verwachtingsvol.. "No only footmassage". vol onbegrip haalt hij zijn schouders op.

S avonds bij terugkomst in het hotel (een ster of 1) vraagt de familie of ik een kippenpootje wil. Nou moet ik niks hebben van dat geknaag op die botten maar ik begin al aardig te wennen.
Vooruit dan maar, eentje dan. blijkt het om kippen voeten te gaan (de tenen zeg maar. Help, Ik probeer er wat van te maken maar geef de moed snel op, zij knagen vrolijk de millimeter vlees eraf.

Vandaag naar een ander historisch stadje in de buurt.
hier is de derde helft van china op vakantie. Ik leg River uit wat ik wil zien.
2 straten verder. "wow: dit is dus nog echt. Geen enkele toerist, doolhof. langs de steegjes openbare toiletten, echt tre smerig om over te praten, maar goed.

achter de muren (komop River, vraag gewoon of we even mogen kijken)wel erg schoon en netjes.

electriciteit en TV aanwezig. Geen WC (in de steeg) en wassen doen we in de beek. Hier nog erg schoon, we zitten tussen de bergen.

We lunchen met Yak vlees (lekker) wel een opstandige maag.
Midden in het restaurant een half afgesloten WC, Ik moet toch echt. Alles wat je niet aan wilt treffen vind je hier op het toilet, Recht vooruit kijken, door de hurken en hopen dat het allemaal goed gaat. En dat ging het gelukkig.

Kortom alles goed, chinezen vinden ons nog steeds barbaren en ik probeer River uit te leggen wat westerse toeristen willen zien en hioe hij meer fooi kan krijgen. Hij begrijpt dat redelijk. Volgende week krijgt hij een groep van 18 man en we oefennen wat marketing tools...

Uit pure dankbaarheid (5 uur gezocht!) bestel ik hier dan toch maar een biertje en ga zo proberen fotos te plaatsen.

Ik mis niemand, hele dikke kus voor J en S.

  • 11 November 2009 - 13:03

    Sabine:

    Mooie foto's!

    Wat 'n prachtig verhaal weer, lachen die makkers van je, staan er ook goed op trouwens, haha

    xje

  • 11 November 2009 - 13:40

    Selma:

    Jeetje OD, ik kreeg spontaan de slappe lach van die kippen voeten! Leuk weer om je ervaringen te lezen en de foto's zijn ook super!

    Xs

  • 11 November 2009 - 13:57

    Maaike:

    Dat fotograferen gaat je beter af dan ik ooit gedacht zou hebben. Echt super!

  • 12 November 2009 - 07:40

    Jody:

    Echt een avontuur! Goede foto's....... Vergeet die camera nu niet ergens, zou zonde zijn!

    Veel plezier!

  • 12 November 2009 - 16:21

    Do:

    Je mist(op de kids na) niemand, dat is een goed teken!
    Ter geruststelling: In Woerden mis je ook niets...
    Inderdaad een goeie camera :-) x

  • 12 November 2009 - 23:02

    Ed & Wiet:

    missen jou ook niet in New York hier! ziet er goed uit ouwe mooie verhalen met jaja zelfs fot's gepaste jaloezie op de buikkrampen na dan, Tip>> mocht het te gek worden kan je altijd met een plastic zak op het dak van de bus gaan zitten.

  • 14 November 2009 - 11:18

    Hans:

    Tt nht Dim, Vui câu chuyn, và tt c. Tôi không bao gi ngh rng tôi s i v phía ông. Trong Hà Lan, tt c trong mt bánh sandwich chiên con rn. Snake-bite nóng ây. Gii thiu ca tôi da trên ý tng ca bn.
    Thng thc nó t ó.
    Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Lijiang

Z-O Azie

Zuid ooste Azie.

Vietnam-China-Laos-Cambodja-Bangkok-Vietnam

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2012

Pffft

23 Oktober 2010

Drukdrukdruk

30 September 2010

Tengo gripa

23 September 2010

Mi madre y yo

16 September 2010

Escueala
Dim

Actief sinds 12 Dec. 2008
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 152166

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 28 Oktober 2010

estudiant en espana

01 November 2009 - 01 Februari 2010

Z-O Azie

30 November -0001 - 30 November -0001

Katmandu naar woerden....

Landen bezocht: