Mekong! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Dim - WaarBenJij.nu Mekong! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Dim - WaarBenJij.nu

Mekong!

Door: dim

Blijf op de hoogte en volg Dim

22 November 2009 | Laos, Vientiane

Een van de ideeen voor de reis is om zoveel mogelijk de Mekong rivier te volgen. ik ben nu "echt" onderweg en twijfelde vanmorgen even wat te doen. In Thailand "golden Triangle" blijven of door naar Laos.

Maar eerst de laatste nacht in Xishuabanna, China.
in mijn stamkroeg, Mekong Cafe, ontmeot ik een duitser. Woont al 5 jaar in Kunming maar zijn verkering was net uit.
Een aardige kerel maar had zich voorgenomen veel te gaan drinken.

inmiddels was ik met andere gasten druk bezig met verdwijnende aanstekers, zakdoeken kaarttrucs en verplaatsende munten, de trucs oogsten veel succes! Beer bedankt!

Maar goed zijn fles William Lawson's was al half leeg, een nieuwe fles moest er komen. Het werd Jack (Daniels)
We werkten ons manmoedig door de flessen heen, ik realiseerde dat ik om 6 uur op moest voor de boot maar heb elke nacht nog minstens 8 uur geslapen, de buitenlucht (hoe vervuild soms ook) maakt moe...

Ik zorgde ervoor dat ik het nog redelijk hield maar Wolfgang (als dat zijn naam is, ik weet het niet meer) dronk stug door. En voor diegenen onder ons die vriend Joerg kennen, die weten wat dat betekent. Een Duitser eindigt in ieder geval met spontaan in slaap vallen.
De (hele knappe) chinese manager (vrouw) vond mij mede verantwoordelijk, maar probeer maar eens een Duitser wakker te krijgen, en binnen mocht hij niet blijven liggen!!
Met pijn en moeite naar buiten gedragen op een bank gelegd en een paar tafelkleden over hem heen.
Erg warm is het niet. Het is al 5 dagen bewolkt en "koud", ik heb zelfs mijn Armani winterjas teruggevraagd die ik al had weggegeven! (echt waar)

Inmiddels een uur of twee, dat wordt een kort nachtje, ik begeleid, galant als ik ben, Cleo, de manager, naar huis, zij woont een paar huizen verder bij haar ouders.
ik ben wat onvast op mijn benen en trap voor de deur op de staart of poot van de hond die aan de ketting ligt. Honden zijn hier overal veel, smerig en agressief.
het #^@!& beest slaat aan en ik schrik me rot, hondsdolheid komt veel voor en daar ga je ouderwets de pijp van uit.
Ik deins terug en stoot een soort etagiere met pannen om, hels kabaal.
Ik kijk (denk ik) een beetje beteuterd en er gaan wat lichten aan.

Een deur gaat open en (ik vermoed) vaderlief staat met zijn 160 cm en een minstens zolang slagzwaard in de deuropening.

Over beteuterd kijken gespoken, ik mompel wat onverstaanbaars, had chinees kunnen zijn, geef Cleo een flauw handje en druip af.
Het wordt tijd dat ze die hond opvreten schiet er dan toch door je hoofd.
Kwartiertje lopen naar het hotel, in een keer gevonden.

beng Beng, er wordt luidt op de deur geramd, al 7 uur, en ik weet zeker dat ik de wekker heb gezet!!!
Kortom verslapen. Slaapdronken pak ik alles in (en ongelofelijk, niets vergeten) haasten naar de boot.

Een smalle boot, 20 meter lang en 50 chinezen en ik aan boord. De Mekong stroomt snel, versmallingen en versnellingen in het water. Stroomafwaarts 400 kilometer naar het zuiden, Thailand.
Met 45 km per uur! is dat spectaculair.
De snelee stroming, overal grote en kleine rotsblokken en veel bochten.
Ik schat dat de boot nog geen 4 meter breed is en op sommige stukken liggen de rotspartijen nog geen 15 meter uit elkaar. Maar alles gaat op volle snelheid.
laveren en bochten alsof er een waterskier achter hangt. En dat met een boot van 20 meter.

Lage waterstand, smalle doorgangen, spectaculair! tussen de bergen door en alleen maar groen. Eerst uitsluitend honderden kilometers plantages, later nog gedeelten tropisch regenwoud.

het is nog steeds koud, ik heb mijn jas voor de tweede keer weggegeven, maar zit voornamelijk op het achterdek. Vasthouden en zwemvest aan, geen overdreven luxe!

het is een aparte sensatie, 300 kilometer China, dan rechts Myanmar, links Laos.
Een goede keus om per boot te gaan.
Ik vind het overrompelend.

alleen de laatse 50 kilometere wat dorpjes en boten, verder geen enkel teken van leven.

Het is donker als we in Chiang Saen (Thailand) aankomen. We meren aan tegen een ouwe bananenboot, gevuld met Annanassen, mnaar zo een boot heet nou eenmaal bananenboot.
Overheen klauteren en stempel halen.

Fantastische manier om op een nieuwe bestemming aan te komen!

Hotel gevonden en ik twijfel. Ik ben nu op het noordelijkste puntje van Thailand, DE Gouden Driehoek. (Thailand, Laos Myanmar)
Blijf ik hier of toch door naar Laos.

Goed geslapen, 7 uur op. Ik ga naar Laos. 60 km met de minibus naar het zuiden langs de Mekong. Overstappen, wachten, duurt bij elkaar toch bijna 3 uur.
(Onderweg toch de ruines gezien, heel speciaal volgens de Lonely Planet, met de auto erlangs ben ik het met ze eens)
Chang Khong. Hier kan je voor 40 Baht de rivier over naar Laos.

Ik twijfel nog even maar neem de (lange punt-)boot naar de overkant.
Kleine grensovergang met relaxte ontvangst door de plaatselijke Bromsnor die een stempel zet.,
Direct een compleet andere sfeer. Alhoewel de honden en vuiligheid op straat blijven. wel veel backpackers. Maar dat is voor hrt eerst.
Geld wisselen. 15.000 "KIP" voor een Euro en hotel gevonden voor 45.000 "KIP".
Waar vind je dat nog.....

Morgen met de langzame boot, 2 dagen over de Mekong, naar Brubo Balang (het heet anders maar dat corrigeer ik de volgende keer)
Het kan over de weg in een dag, maar Mekong is Mekong!!

Ik ben benieuwd, goede keuze!!!!

Fotos plaatsen lukt niet. Net 2 !$@!! uur bezig geweest.
Ik hoop over een dag of 3 een goede computer te vinden.

Hier gaat het goed, erg goed! en het weer wordt ook iets beter!

Knuffel en kus voor iedereen die dat wil.

  • 22 November 2009 - 12:45

    Maaike:

    Haha, je had een cameraploeg mee moeten nemen!

  • 22 November 2009 - 13:21

    Sabine:

    Ik zat me net af te vragen wanneer je ons weer eens ging schrijven, gelukkig je leeft nog...

    Kussen terug!

  • 22 November 2009 - 14:23

    Moeder Aad:

    prachtige fotos
    heb je closetpapier bij je. ik griezel van al dat
    eten en de taxis. liefs
    mama

  • 22 November 2009 - 14:26

    Angela:

    Nobel en dan toch niet beloond voor alle moeite.... beetje sneu. Wel lief blijven voor honden en kippen...
    x

  • 22 November 2009 - 21:11

    Hans:

    Nam net een hotdog tijdens het lezen van je vrhaal over die hond. Hotdog maar weggegooid.
    Het klinkt allemaal zo ver weg, zo onbekend. Letterlijk aan het andere eind van de wereld.
    Is die boot van Kees nix voor jou? Kun je je eigen roundtrips organiseren. Je komt er wel uit! Mzzl. Lange!

  • 24 November 2009 - 20:15

    Ynze:

    Leuke fotos. Net alsof we er zelf zijn. Hopen dat je die camera niet kwijt raakt.
    Bijf schrijven Hemingway!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Z-O Azie

Zuid ooste Azie.

Vietnam-China-Laos-Cambodja-Bangkok-Vietnam

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2012

Pffft

23 Oktober 2010

Drukdrukdruk

30 September 2010

Tengo gripa

23 September 2010

Mi madre y yo

16 September 2010

Escueala
Dim

Actief sinds 12 Dec. 2008
Verslag gelezen: 15305
Totaal aantal bezoekers 152025

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 28 Oktober 2010

estudiant en espana

01 November 2009 - 01 Februari 2010

Z-O Azie

30 November -0001 - 30 November -0001

Katmandu naar woerden....

Landen bezocht: